Mosoni-Duna tanulmányút - 2020.03.02.
A tanulmányutat az Országos Vízügyi Főigazgatóság társszervezésében sikerült lebonyolítanunk. Az általuk kínált férőhelyet sikeresen feltöltöttük és indultunk útnak. Az első megállónk Vének településén található kivitelező központ volt, ahol az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság egyik munkatársa tartott előadást a műtárgy funkcióiról és céljáról, valamint a környező hatásokról. A vízszint rehabilitációjának szükségessége egészen nagy területet határol le, és visszanyúl egészen Győrig. Elsődleges cél a kis- és középvízszintek emelése, mely segítségével a vizes élőhelyek rehabilitációját is elérjük. Egy összetett műtárgy építését tekinthettük meg, mely vízszintszabályozó műből, hajózsilipből és egy hosszirányú ökológiai átjárhatóságot biztosító hallépcsőből fog állni. Nem utolsó sorban árvízkapu funkcióval is rendelkezni fog. Ezen projekt keretein belül a Mosoni-Duna torkolata áthelyezésre kerül. A következő megállónk Gönyű volt, ahol a hajótörő flotta két hajóját is megtekinthettük. Magyarország rendelkezik a legnagyobb jégtörő flottával. Itt állomásozik jelenleg a Neptun, mely egy kisebb törőhajó, illetve a Széchenyi törőhajó, melynek a fedélzetére is felmehettünk. Betekintést nyerhettünk, hogyan élnek rajta, amikor a hajó üzemben van, valamint megtekintettük a vezetőkabint is. Az elmúlt időszakban lettek felújítva, így biztosan még legalább 10 évig műszakilag kifogástalan állapotban tudnak működni. Lehetőségünk volt egy OVF által készített videót megtekintenünk, mely Szerbiában készült 2017-ben, mikor 4 hajó is útnak indult, majd sikerrel törte meg a jeget és engedte a folyó útját szabadon folytatni. Még videón is elképesztő látváyt nyújtott számunkra. A tanulmányút tudás- és élményszerzés szempontjából is remekül sikerült. Mivel még jó ideig folynak a munkálatok érdemesnek látom visszatérni ide, amíg még zajlik illetve mikor már láthatjuk a kész és üzemképes műtárgyat is.